Tongariro Northern Circuit

Hallo,

Na Rotorua aangekomen in Taupo en daar ff lekker een dagje aan Lake Taupo liggen relaxen. Die avond zijn we nog ff de pub ingeweest en daar heb ik m'n eerste snake-bite gedronken. Dit is een pint met bier en appelcider. Best lekker, je wordt er alleen erg dronken van schijnt. Viel bij mij gelukkig best mee. De volgende dag ging ik met Claartje naar Turangi. Turangi ligt aan de rand van Tongariro national Park. Na een nachtje in hostel daar werden we 's ochtends om 7 uur opgehaald en zijn we met onze ongeveer 20 kg zware backpack afgezet aan het begin van onze 3-daagse wandeling.

Dag 1: De eerste dag liepen we het grootste gedeelte van de Tongariro Crossing, een hele bekende wandeling in Nieuw-Zeeland. We begonnen om ongeveer 8.15 uur met lopen. We kwamen echt langs prachtige vulkanen en o.a. Mount Doom uit LOTR. Het viel ook een beetje tegen hoeveel we moesten klimmen. Onderweg door en langs kraters gelopen en langs felblauwe meertjes. Halverwege de middag kwamen we aan bij de hut waar we de eerste nacht zouden slapen. Wij sliepen alleen niet in de hut, maar in een tentje ernaast. De eerste nacht was echt een hel. Het stormde ontzettend en achteraf waren blij dat de tent bleef staan. Vrijwel de hele nacht dus niet geslapen.

Dag 2: 's Morgens om half 8 eruit en na het ontbijt meteen gaan lopen. Het eerste deel van de dag konden we niks zien, want we liepen gewoon in de wolken. Dat was niet zo heel erg, want dat gedeelte hadden we de eertse dag ook al gelopen. Nadat de wolken op waren getrokken liepen we op een gegeven moment over een soort van maanlandschap. Heel apart om dit mee te maken. Dit gedeelte was Mordor in LOTR. Na de lunch die we bij een hut hebben genuttigd, ben ik verder gelopen met de duitse jongen Andreas, Claartje liep verder met Annabel, ook uit Duitsland. Met Andreas lipe ik de rest tot de volgende hut echt in een noodvaart. Wel kwamen we helemaal kapot bij deze hut aan, maar was best ff lekker, helemaal kapot gaan. Gelukkig was de wind gaan liggen en hebben we lekker kunnen slapen in het tentje.

Dag 3: We begonnen net als de andere dagen weer lekker optijd met lopen. Het eerste deel van de dag verliep erg moeizaan, want Claartje had ontzettende blaren op haar hielen. We kwamen dus amper vooruit en stiekem begon ik hem te knijpen, want we moesten 's middags wel onze bus halen bij de finish. Na 2 uurtjes lopen trok ze haar wandelschoenen uit en heeft ze de rest op haar slippers!!! gelopen. Respect dus. Dit ging gelukkig veel sneller en we kwamen uiteindelijk ruim optijd aan voor de bus. Onze eerste echte wandeling zat er dus op. Het is trouwens ook 1 van de 9 Great Walks in Nieuw-Zeeland. Stiekem zijn we ook wel een beetje trots dat we het gedaan hebben, want met zo'n zware tas is het toch echt wel zwaar. 's Avonds bij het hostel hebben we eerst na 3 dagen eindelijk weer een lekkere douche genomen en daarna een doos bier gekocht, want dat hadden we wel ff verdient.

De volgende dag, vandaag dus, zijn we weer naar Taupo gegaan. Het is nu St. Patricks Day. Dit is een ierse feestdag en nou wil net het feit dat ons hostel boven een ierse pub zit. Dat wordt dus straks feestvieren. Ook hebben we Sabine hier weer ontmoet en die gaat straks ook gezellig mee biertjes nuttigen.

Ik zou zeggen, bekijk de foto's van de wandeling even, zodat jullie kunnen zien waar ik langs, overheen en door ben gelopen. Ook zet ik de foto's van het raften in Rotorua er even op. Veel kijkplezier dus.